Nu de elektrische auto steeds meer terrein wint, rijst de vraag of een elektrische laadpaal thuis het overwegen waard is. Om écht voordelig te rijden heb je inderdaad een laadpaal thuis nodig. Je laadt tegen het normale energietarief en bent dus goedkoper uit dan laden bij een openbare laadpaal. Wat komt er bij kijken, wat zijn de kosten, waarom beter niet opladen via een normaal stopcontact en waar moet je zoal op letten om thuis een oplaadpunt te realiseren?

Opladen via een gewoon stopcontact?

Een gewoon stopcontact is niet bedoeld om er gedurende langere tijd veel stroom door te laten lopen. Tijdens het opladen van je accu is het niet ondenkbeeldig dat je stopcontact zal smelten. Als je uw auto toch via het stopcontact wilt opladen, kies dan voor een CEE gecertificeerd stopcontact, te herkennen aan de blauwe kleur. Om je auto op te laden met dit stopcontact heb je wel een verloopstuk nodig. Houdt er wel rekening mee, dat de laadtijd tot 60% langer zal zijn dan het opladen via een laadpaal.

Is een laadpaal thuis altijd mogelijk?

Als particulier mag je altijd een laadpaal plaatsen op eigen terrein, of in je garage. Echter, niet iedereen heeft de mogelijkheid om op eigen terrein te parkeren. De oplaadpaal moet dan in de openbare ruimte worden geplaatst. Of jouw gemeente daar (al dan niet eenvoudig) toestemming voor verleent, hangt af van de geldende beleidsregels binnen de gemeente. Je moet in ieder geval een vergunning (of ontheffing) aanvragen om een laadpaal bij een parkeerplaats te plaatsen.

Welke soorten laadpalen voor je auto zijn er.

In hoofdlijnen zijn er twee soorten laadpalen: met en zonder vaste laadkabel. Bij veel auto’s wordt een laadkabel meegeleverd, dus dan is een laadpaal zonder kabel afdoende. Uiteraard zijn er nog vele varianten meer, bijvoorbeeld met meer laadvermogen, een dubbele aansluiting of extra beveiliging. Per type auto kan bovendien de stekkeraansluiting verschillen. De prijs varieert tussen de 600 euro, voor een compacte laadpaal en ongeveer 1200 euro voor een meer geavanceerder model. Hier komen de installatiekosten dan nog bovenop.

Risico’s bij een laadpaal thuis.

De risico’s bij een goed geïnstalleerde laadpaal thuis zijn nihil. Het ergste dat kan gebeuren, is dat iemand struikelt over de oplaadkabel. De stroomtoevoer wordt door een installateur netjes weggewerkt, een aparte groep in de meterkast zorgt ervoor dat er geen kortsluiting kan ontstaan. Op de laadpaal staat pas spanning als deze met een kabel wordt aangesloten op de auto: het is niet net als bij een stopcontact zo dat er vonken ontstaan als je er iets in steekt. Ook ontstaan er geen vonken als je de kabel verwijdert.

Een laadpaal thuis: is dat echt nodig?

Het leeuwendeel van de elektrische autobezitters rijdt de auto op kosten van de werkgever. Bij het bedrijf zijn dan vaak snelladers geplaatst, zodat de accu kan opladen onder werktijd. Verder zijn er steeds meer laadpalen te vinden in de openbare ruimte: inmiddels staan er zo’n 6000 in Nederland. Deze opladers zijn doorgaans erg krachtig, dus in geval van nood kun je daar in korte tijd je auto opladen. Als je een hybride auto rijdt en deze ook privé gebruikt is een laadpaal thuis eigenlijk een must. Anders zul je regelmatig tóch bij het tankstation staan. Als je een volledig elektrische auto rijdt, kun je eigenlijk niet zonder laadpaal thuis. Zeker gezien de beperkte actieradius van de huidige generatie auto’s. Bij de gemiddelde laadpaal werkend op een spanning van 220 Volt die voor particulieren worden geplaatst, is de laadtijd 6 tot 8 uur. Voldoende tijd om tijdens de nachturen de accu weer op te laden.

Is een laadpaal thuis wel voordelig?

Grofweg komen de kosten per kilometer bij rijden op elektriciteit neer op ongeveer 3,5 eurocent. Bij benzine ligt die kostprijs op circa 11,5 eurocent. Hoe voordelig een een laadpaal in jouw situatie is, hangt af van diverse factoren. Eén invloedrijke factor is de kostprijs voor fossiele brandstoffen ten opzichte van elektriciteit. De prijs voor fossiele brandstoffen zal alleen maar blijven stijgen, terwijl de prijs voor elektriciteit daalt. Door het groeiende aanbod van energie uit wind en zon varieert de stroomprijs bovendien steeds sterker. Het komt erop neer dat een intelligent laadpunt in de toekomst pas stroom afneemt voor jouw auto wanneer de prijs van de energie laag is.

Conclusie

Thuis een laadpaal laten installeren is zeker een interessante optie die het overwegen waard is. Hierbij de voordelen nog even kort voor je samengevat:

  • Voordeliger dan via een openbaar laadpunt.
  • Veiliger dan via een normaal stopcontact.
  • Laadtijd sneller dan via een stopcontact.
  • Opladen kan ’s nachts gebeuren.
  • Geen gesleep meer met kabels.